Hasj på apoteket?

» Av frank | den 27-03-2009 kl. 23:21 | 361 visninger (222 unike) | 9 kommentarer | Anmeld innlegg!

Ifølge en DinSide artikkel ( www.dinside.no/809104/onsker-hasj-paa-apoteket ), ønsker 6 av 10 dansker en avkriminalisering av hasj, og at danske leger nå diskuterer å gjøre hasj tilgjengelig via apotek.

Dette spørsmålet er veldig komplisert, fordi det finnes faktisk ikke mye god og saklig forskning gjort rundt bruk/misbruk av hasj. Det meste som den norske stat feks, har kommet med, er skremselspropaganda som enhver bare kan bli provosert av. Alle som vet litt om stoffet, skjønner feks at man ikke dør av å røyke hasj. Skremselspropaganda kan av og til ha en tvert motsatt effekt, og det blir en "fordumming" av befolkningen som er svært uheldig. Vi vil ha fakta.

Det er en av grunnene til at her må det inn en seriøs og saklig forskning, for å belyse alle sider ved bruk og misbruk av hasj. Det er jo ingen tvil om at ved misbruk så kan hasj gi veldig negative bivirkninger, i noen tilfeller kan det sågar gi en hasj psykose. Om man misbruker hasj veldig mye, og samtidig "har anlegg" for psykiske lidelser, kan hasj føre til en psykose. Noe forskning taler for at om man har en i slekten sin med en psykisk lidelse, er det rett og slett russisk rulett om hasj kan fremkalle en psykisk lidelse hos misbrukeren (depresjon, schizofreni, osv). Noe forskning hevder til og med at det uansett er russisk rulett, at man aldri vet om en person som misbruker, er i faresonen for å få en slik alvorlig bivirkning.

For noen år siden (husker ikke nøyaktig når), ble det gjennomført en særdeles saklig og nøye gjennomgått forskning på alle sider ved hasj - over mange år (mener det var 15 år), av Verdens Helseorganisasjon. Desverre ble den ferdige rapporten stemplet som hemmelig, og vi fikk aldri vite konklusjonen. Det er veldig uheldig i mine øyne, den hadde absolutt fortjent å bli offentliggjort. Det er tross alt én av særdeles få pålitelige forskninger som er gjort om stoffet...

Jeg var før for legalisering av hasj, men har over årene endret synet mitt. Jeg mener det ikke er forsket nok på bivirkninger, dermed kan vi ikke legalisere det. Jeg har også sett personlig hva hasj kan føre til av avhengighet og ødeleggelser, så om det hadde vært en folkeavstemning, hadde jeg tvert sagt nei til både legalisering og salg via apotek. Men jeg er fullstendig for medisinsk bruk av cannabis. Det er bevist at feks marihuana har en veldig positiv effekt på lidelser som grønn stær og pasienter med MS. Noen stater i USA har legalisert medisinsk bruk av cannabis, med gode resultater.

Det som er et meget viktig poeng, er at selv om cannabis i dag blir betraktet som et narkotikum (noe det også er, i mine øyne), så kan vi ikke se oss blinde på det, om det viser seg at det kan brukes effektivt medisinsk. Det finnes tross alt svært mange medisiner som ville blitt betraktet som narkotika, om de ikke var medisiner...


 Vinn 200 kroner, hver måned
Trykk på "Bli fan" og delta i den månedlige loddtrekning


Bookmark and Share

Del din mening - skriv en kommentar

Det er mulig å kommentere på et innlegg, selv om du ikke har en bruker. Men navn og e-postadresse er obligatorisk.
Navn: 
E-postadresse: 
 
Kommentar:
Skriv inn sikkerhetskoden i feltet under:

frank
frank
den 16-08-2009 kl. 16:09
Nei Siril, da misforstod du. Jeg er for medisinsk bruk av cannabis, men ikke fritt apoteksalg, eller andre steder. Er også for dyrking av hemp, som jo ikke kan brukes som narkotika. Selvsagt vet jeg at hasj er cannabis. Om jeg hadde visst så lite om temaet hadde jeg nok heller holdt kjeft ;)

Takk lillejorunn :)
Er ikke så lett å ha en bastant holdning til dette. Er selv litt i tvil om delvis legalisering, men er sikker på at jeg ikke vil ha det fullt legalisert.
lillejorunn
lillejorunn
den 19-06-2009 kl. 21:50
Bra skrevet dette her:) Fikk litt å tenke på....som med alle andre ting finnes det posetive og negative sider ved ting,, men tror det er med god grunn det er lovlig enkelte steder...Synes norge kriminaliserer det i det vell drøyeste laget. motsatt efekt for mange... kanskje en skal lovlig gjør det innen visse rammer,regler...nei ikke vet jeg..
Siril Helen
Siril Helen
den 24-04-2009 kl. 00:57
Forstod jeg deg rett her? Du var imot hasj på apoteket men for cannabis? hm... hasj er jo cannabis :S
frank
frank
den 30-03-2009 kl. 00:54
Får svare litt her da :)

Nei, man kan ikke si at forbudspolitikken funker spesielt bra. Men det er ikke dermed sagt at veien å gå er legalisering. Det er bevist at hasj har negative bivirkninger ved misbruk. Det kan man jo si om så mye annet, også alkohol, som jo faktisk kan gi flere skadevirkninger enn hasj. Men jeg synes ikke man skal legalisere noe som kan være helseskadelig, og er veldig vanedannende. Man kan bli psykisk avhengig, og det kan faktisk være verre...

Blabla... Jeg har ikke sett noe spesielt god forskning på dette, men har heller ikke lett noe spesielt de siste årene. Har dog lest mye om cannabis tidligere, og det meste som jeg fant da, var med faktafeil og imponerte ikke noe særlig. Jeg påstår ikke jeg er en slags guru på området, bloggen er mine tanker om temaet. Feil kan forekomme, arrester meg gjerne i så fall :)

Ang hva slags skader det fører til, så har jeg godt grunnlag for å komme med det. Det er ikke noe jeg bare tar ut av lufta. Har kjent folk som det har gått nedenom og hjem med pga stoffet. Ja, man kan absolutt si det samme med feks alkohol, det er ikke poenget egentlig. Hvorfor legalisere noe som er bevist gir skader? Snakker da om psykiske skader, men det er da svært alvorlig det også...

Jeg er for industriell produksjon...dyrking og "foredling" av hemp. Planta har utrolig mange bruksområder, og det burde absolutt blitt lov å dyrke det igjen for bønder. Det kan vel ikke brukes som narkotika uansett, om jeg ikke tar feil, og da ser jeg ingen problemer med det :)

Jens... Nei, bivirkningene forsvinner så klart ikke ved medisinsk bruk, men poenget er at da skjer det i kontrollerte og ikke minst begrenset omfang. Det ville da også nå folk som overhodet ikke hadde tenkt på å bruke cannabis som medisin, siden det blir betraktet som narkotika. Dermed får de et bedre liv...

Når det gjelder å kriminalisere rusmisbrukere, så må jo det være verdens dårligste argument for å legalisere. Skal man legalisere alle rusmidler da, eller? Folk har et valg, og det valget tar de. Sier ikke at man skal skuffe de under teppet, men hvordan man skal hjelpe rusmisbrukere, blir et helt annet tema. Jeg er ikke helt fremmed for tanken om å ha det via apotek, men da måtte det blitt gjort helt riktig og det kan bli vanskelig. Jeg klarer hvertfall ikke å se hvordan det skulle fungert... Et argument mot, kan være at det da faktisk kan bli flere som bruker det, og det er jo slett ikke ønskelig. De som absolutt vil ha det, og som faller utenfor ordningen, vil uansett få tak i det på andre måter som i dag. Ser også for meg at det kan oppstå situasjoner der den som henter stoffet, ikke er den som bruker det...altså et misbruk av systemet.

Nei, jeg sier ja til medisinsk bruk, samt industriell produksjon av hemp, men klarer ikke se at det finnes flere positive konsekvenser enn negative, ved legalisering....

Takk for kommentarer, temaet er veldig interessant og engasjerende :)
sonnihoney
sonnihoney
den 28-03-2009 kl. 23:04
...og veldig enig med deg "Jens", og for min del er det levd liv på godt og vondt og kriminaliseringen har kun ført med seg elendighet for de som allerede har det elendig.
Jens
den 28-03-2009 kl. 22:39
Du er ganske selvmotsigende her. Du snakker om at det ikke er nok forskning på bivirkninger av cannabis, og at det er en av grunnene til at det ikke bør legaliseres. Men du er likevel for medisinsk cannabis. Forsvinner de mulige bivirkningene hvis cannabis blir brukt i medisinsk sammenheng?

Du sier og at du ikke ønsker cannabis lovliggjort fordi du har sett hva det kan føre til blant misbrukere, men er ikke dette et argument FOR legalisering? I stedet for å kriminalisere rusmisbrukere og tvinge de i et kriminelt narkotika miljø, så kan de heller få cannabis på apotek og slippe å bli spurt om amf hver gang de skal gå å kjøpe cannabisen sin?
sonnihoney
sonnihoney
den 28-03-2009 kl. 17:10
Er VELDIG enig med deg "blablalba"!
Jeg er så lei alle som skal ha meninger om all uten å tro at å ha erfaringene er nødvendig i det hele tatt.
Og den var ikke hintet til deg, "frank" da jeg leste at du visst hadde litt personlig erfaring.
blablalba
den 28-03-2009 kl. 16:55
Og mener du virkelig at det er lite forskning på cannabis? Jeg synes tvert imot at det er veldig mye god, objektiv, omfattende og saklig forskning på cannabis hvis du leter de riktige stedene... Jeg må bare si meg uenig med deg, en legalisering eller avkriminalisering er veien å gå uansett hvordan man vrir og vender på det. Vi har levd lenge nok i tåka nå til å begynne å innse dette og på samfunnsmessig vil det det ha mange fordeler som VIL veie opp for ulempene som også vil komme.

Og det derre argumentet med at "Jeg har sett hva slags skader det kan gjøre på folk" er gammal, seriøst, gi deg. Det argumentet kan dras opp ved utallige emner, for ikke å snakke om alkohol. Sett deg litt inn i emne, les om cannabis, les om bruksområdene, ikke bare det medisinske men også det industrielle (se Hemp) og tenk deg om.. Er du oppegående og kunnskapsrik ser du at forbudspolitikken er på trynet.
Morty
den 28-03-2009 kl. 10:09
Mener du at dagens forbudspolitikk har de ønskede effekter siden du ville stemt i mot en avvikling av denne?

Andre spennende blogginnlegg

En ekkel opplevelse!
Da jeg var på svømming idag fikk jeg plutselig en bølge rett inn i munnen, og jeg fikk alt vannet i feil hull. Jeg ... Les mer
Fylkesmesse
I dag var jeg og noen andre fra bedriften på fylkesmesse. Det hele begynte med at jeg forsov meg til halv 9 og buss... Les mer
Tjene penger på bloggen.
Jeg har en annen blogg enn dette også og på den bloggen har jeg blitt partner med illusion.no og kan tjene penger p... Les mer